کد مطلب:223175 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

ورود حضرت به بصره

ورود حضرت به بصره

گزارشی از ابن شهرآشوب در المناقب است كه آن حضرت هنگامی كه از مدینه به مرو عازم بود در بصره توقف داشت و راوی این قول ابن علوان است. اما آنچه نقل می كند همان ماجرایی است كه أبی حبیب نباجی در ورود حضرت علیه السلام به نباج نقل كرده و نه نظر می رسد روایت در اصل یكی است، اما در آخر روایت ابن علوان، ماجرایی افزون بر آنچه أبو حبیب نباجی گفته دارد. روایت ابن شهرآشوب چنین است:

( المناقب، 2/علیه السلام 39. )

ابن علوان گوید: در خواب دیدم كسی به من گفت: رسول خدا به بصره آمده اند. گفتم: به كجا وارد می شوند؟ گفت: در حیاط بنی فلان. من به آنجا رفتم و دیدم رسول خدا جلوس فرموده و مقابل او طبقی از خرما است. حضرت با دست مبارك خود از آن خرما برداشته به من دادند و من آنها را شمردم هیجده دانه بود. وقتی بیدار شدم، وضو گرفتم و نماز خواندم و جایی را كه حضرت رسول صلی الله علیه واله جلوس فرموده بودند بخاطر سپردم. چندی نگذشت كه علیّ بن موسی الرضاعلیه السلام به بصره آمدند و منم به حیاط بنی فلان رفتم و دیدم حضرت رضاعلیه السلام در جای رسول خداصلی الله علیه واله نشسته است و در مقابل او طبقهایی از خرما است. هیجده دانه از آنها را به من عطا فرمود. گفتم: یا ابن رسول اللّه زیادتر مرحمت فرمایید فرمود: اگر جدّم زیادتر از آن داده بود من هم می دادم.

ابن شهرآشوب در ادامه روایت به نقل از ابن علوان اضافه می كند:

حضرت پس از چند روز نزد من فرستاده از من ردایی با اندازه های معیّن خواست. گفتم: چنین ردایی نزد من نیست. حضرت رضاعلیه السلام فرمود: آن در بقچه فلانی است كسی نزد عیالت بفرست و آن را بخواه. من كس فرستادم و نشانی دادم و او رفت و آنچه حضرت فرموده بود آورد.



طاز بصره تا فارس×